این مرکز از سال 1393 افتتاح گردیده است فعالیت های مرکز شامل فرهنگی و هنری و ادبی بوده است و تعداد ......................جلد کتاب در مرکز موجود می باشد مساحت کل زمین مرکز 875 متر مربع و مساحت زیر بنای مرکز 51/516متر مربع می باشد دارای یک سالن  مطالعه و یک سالن آمفی تئاتر با ظرفیت 120 صندلی و 3 اتاق و یک منزل سرایداری می باشد.

خدمات موجود در مرکز:کارگاههای هنری سفال و خوشنویسی ویژه ی گروههای سنی  5 تا 17 سال

اجرای فعالیتهای فرهنگی ویژه ی اعضای حقیقی و مجازی می باشد و برگزاری کارگاههای تخصصی در بخشهای فرهنگی و هنری در مرکز در حال اجرا می باشد

خدمات فراگیر:ندارد

روز و ساعت فعالیت :یک شیفت از ساعت 8 صبح الی 13 عصر

روزهای زوج دختر و روزهای فرد پسر

پرسنل: یک مربی مسئول-یک مربی فرهنگی-2 مربی هنری

شرایط عضویت داشتن حداقل 6 سال تا 17 سال و پرداخت شهریه ی 12000 توماندر مرکز حقیقی

نشانی:خوزستان- اندیمشک-روبروی جاده ی انقلاب –جنب پمپ سی ان جی مرکز فرهنگی هنری شماره 4 اندیمشک

تلفن :42661030

مسئول مرکز:سمیه قلاوند

 

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1399/11/21 - 10:17
  • تعداد بازدید: 5758
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
میترا یگانه شاعر و نویسنده کودک و نوجوان

خلق تصاویر شاعرانه، از رعایت وزن و قافیه مهم‌تر است

میترا یگانه شاعر و نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: اگرچه وزن و قافیه بار زیادی از موسیقی و زیبایی‌شناسی شعر را بر دوش می کشند اما یک شاعر باید تمرکز اصلی را بر مبنای تبیین حرف اصلی و خلق تصاویر شاعرانه بنا نهد و انرژی خود را صرف پیدا کردن قافیه و تنظیم وزن نکند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، میترا یگانه شاعر و نویسنده کودک و نوجوان که در هشتمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسجد سلیمان سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: در واقع رعایت قافیه و وزن نباید باعث شود که اثر دچار اشکالات زبانی یا محتوای غیر شاعرانه شود.

او با اشاره به این‌که ایجاز از ملزومات موثر بر زبان و ساختار شعر است، افزود: راه ایجاد ایجاز حذف افعال، کلمات و تصاویر تکراری است، در این بین از واژه‌های هم معنی هم باید صرف نظر کرد.

او توضیح داد: هنگام سرودن باید قدرت تداعی کلمات را بشناسیم و ترکیبات مختصر، تازه و متفاوت خلق کنیم.

مربی باسابقه‌ی کانون استان فارس در ادامه تاکید کرد: حتی در هنگام سرودن شعر روایی، لزوم ایجاد تعلیق و برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب نیز، نباید ما را از گزیده گویی باز دارد.

این شاعر کودک و نوجوان کارکرد کلمات قدیمی در شعر امروز را منسوخ خواند و گفت: در شعر معاصر نباید از مفاهیم و واژگانی استفاده کرد که کاربرد و تازگی خویش را از دست داده اند.

مؤلف کتاب «به رنگ پرچم» در ادامه به لزوم رعایت ارتباطات طولی و عمودی در شعر اشاره کرد و افزود: دربندها و کلمات یک شعر، باید ارتباطات و تناسب معنایی حفظ شود، و انتقال موفقیت‌آمیز مفاهیم تنها در صورت حفظ یکپارچگی اثر، حاصل می‌شود.

آشنایی‌زدایی، تفاوت شعر و نثر، ترکیب‌سازی، شباهت ظاهری و معنایی کلمات، تشبیه، واج آرایی، کاربرد حروف اضافه و تناسب در شعر، ازجمله موارد دیگری بود که یگانه در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

بر اساس این گزارش، مارال محمدیان، مریم اسماعیلی، آرتمیس کرم پور، طناز خورشیدی و علی نظر پور، ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

هشتمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور میترا یگانه شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌ مسجد سلیمان در صفحه‌ی مجازی این انجمن، برگزار شد.

گفتنی است: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان ۶ انجمن ادبی فعال دارد و انجمن ادبی شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان ازجمله این انجمن‌ها است. این انجمن در مرکز مسجد سلیمان با سرپرستی زینب خورشیدی مربی ادبی، فعالیت خود را در زمینه جذب و پرورش استعدادهای ادبی این شهرستان، در رده‌ی سنی نوجوان گسترش داده و با برگزاری جلسات تخصصی شعر به‌صورت ماهانه، با حضور کارشناسان مجرب، میزبان نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه از ادبیات است.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت